
De oudste uitvoerende partners van de Kemperstichting zijn de lokale UNESCO Clubs die zich belast hebben met het beheer van de Leerherbergen. Voor ons programma voor doven werken wij ook samen met verenigingen van ouders en vrienden van doven. In deze vorm van samenwerking zien wij met name de mogelijkheid om effectieve voortgang te boeken. Het zal dat van deze lokale partners afhangen of de verwezenlijking van “een beter leven” met onze inzet mogelijk is.
Leden van UNESCO clubs zijn meest jongeren die belangeloos de doelstellingen van UNESCO en de VN in het algemeen behartigen. Deze clubs functioneren onafhankelijk van UNESCO.
Een aantal van deze UNESCO clubs hebben zich ingezet voor het beheer van een Leerherberg in hun dorp of stadswijk om aanvullend niet formeel onderwijs te bevorderen en voor de verwezenlijking van de doelstellingen van UNESCO.
LEERHERBERGEN
Een Leerherberg is een dorpshuis dat wordt beheerd door een vereniging van jongeren van een plaatselijke UNESCO club. Verschillende educatieve en culturele activiteiten vinden daar plaats. Het is een complex van bescheiden maar aantrekkelijke gebouwen op een in principe omheind terrein in een dorp of vergeten stadswijk.
Het ontstaan van de Leerherbergen
Om daadwerkelijk gevolg te geven aan de oproep ter bevordering van “Onderwijs voor iedereen”, lanceerde Jan de Bosch Kemper in 1990 vanuit het regionale bureau van UNESCO voor onderwijs in Afrika, een origineel project: de “Alfabetiserings Karavaan”. Dit had als doel de bevordering van de verspreiding van les- en leesmateriaal.
Daar waar de Karavaan langs kwam werd een interactieve tentoonstelling georganiseerd van les- en leesmateriaal en tevens de eerste steen gelegd voor een “Leerherberg”. Hier ondernamen UNESCO Clubs alfabetiserings activiteiten. Momenteel zijn deze clubs betrokken bij de uitvoering van Kemperstichting programma’s en ontwikkelen deze Leerherbergen zich als culturele centra met een veelvoud van activiteiten van plaatselijk belang.
Leerherbergen in Senegal
| Functionerende Leerherbergen |
|