Dit project richt zich vooral op de versterking van kleine bibliotheken (ook voor jongeren) om na het leren lezen boeken te vinden. Zij vinden die in een zogenaamde “Leerherberg” die belangeloos beheerd wordt door een UNESCO club. Verder worden ook andere sociaal/culturele zaken georganiseerd die lokaal van belang zijn. De Kemperstichting met partners heeft de kosten betaald van zogenaamde leeskisten, de aanschaf van nieuwe boeken en de bezoldiging van een beheerder.
Functionele aanvulling op het nationale basisonderwijs
Sinds de jaren ‘90 wordt veel geïnvesteerd door overheden en NGO’s om vooral vrouwen te alfabetiseren. Dat wordt onder meer gedaan in Leerherbergen. Daar kunnen korte cursussen gegeven worden waarin kleine groepen volwassenen hun kennis opfrissen, leren te vergaderen, te luisteren, te noteren en om aan de hand van de plaatselijke omstandigheden, realistische plannen te maken.
Promotionele activiteiten gericht op samenleving en milieu
Hierin blijven wij ons richten op versterking van de aansluiting van de lessen op school met de lokale werkelijkheid. Het leren is een proces dat het leven lang door moet gaan om de beste beslissingen te kunnen nemen.Via exposities helpen wij mensen, de overheid en privé organisaties die betrokken zijn bij het dagelijks leven en de ontwikkeling van de plaatselijke omgeving. Zo is door de UNESCO club in Thionck-Essyl (Casamance) samen met plaatselijke scholen, overheden en belangstellenden gewerkt aan een tentoonstelling over het milieu. Deze tentoonstelling heeft de ronde gemaakt in de scholen om af te sluiten in de leerherberg met een evaluatie, een uitreiking van prijzen en het adopteren van een verklaring waarin iedereen zich kan vinden voor de opbouw van een toekomst.
Ontwikkeling van plaatselijke sociaal – culturele centra
Vanzelfsprekend geeft de Kemperstichting ook zoveel mogelijk gevolg aan aanvragen van lokale UNESCO clubs om versterking van de leerherbergen.
Bij Partners – UNESCO clubs is uitgelegd wat de leerherbergen zijn.